Van een massage word je gelukkig!

Massage is in de eerste plaats ontzettend lekker. Maar wist je ook dat het heel gezond is? Massage is goed voor lichaam én geest en dat heeft een aantal redenen.

De onverdeelde aandacht die je krijgt, maakt dat je weer even helemaal tot jezelf komt en dat je lichaam zich weer herstelt. Even niet geven, alleen maar ontvangen. Ook wordt door massage de aanmaak van o.a. endorfine en oxytocine gestimuleerd. Deze lichaamseigen stofjes verminderen stress en verhogen je geluksgevoel. Doordat je spieren na een massage goed doorbloed zijn voelen ze weer soepel en ontspannen. Dit alles doet veel goeds voor je immuunsysteem waardoor de kans op ziekte afneemt. Mooi meegenomen!

Een rijtje voordelen van massage:

  • vermindert stress
  • stimuleert het geluksgevoel (vanwege de aanmaak van oxytocine)
  • verhoogt je weerstand
  • vermindert pijn door toename van serotonine, waardoor je mogelijk minder pijnstillers hoeft te gebruiken
  • stimuleert de doorbloeding (voedingsstoffen komen zo op de goede plek terecht)
  • ontknoopt (afvalstoffen worden verwijderd)
  • verbetert de balans tussen lichaam en geest
  • verbetert de stofwisseling, waardoor het weefsel en de organen beter gaan functioneren
  • laat je er beter uitzien, omdat de conditie van je huid (je grootste orgaan) beter gaat functioneren
  • geeft energie
  • werkt preventief*
  • laat je weer tot jezelf komen
  • maakt je bewuster van je eigen lichaam
  • verlaagt bloeddruk en verbetert de slaap
  • verbetert je vitaliteit en je concentratievermogen
  • vermindert gevoelens van angst en emotionele spanning, brengt rust en kalmte
  • kan je helpen hyperventilatie en depressie te overwinnen

 

*De preventieve werking

Vaak boek je pas een massage als je al een tijdje vastzit of als je mega stress hebt. Maar wist je dat massage een preventieve werking heeft?
Laat je regelmatig masseren en je zal automatisch veel minder last gaan krijgen van lichamelijke ongemakken en/of geestelijke stress. Zie het als onderhoud en een investering in jezelf.

 

Vooraf: Probeer ervoor te zorgen, dat je niet gehaast aankomt; vertraag je pas en haal vast wat dieper adem. Doe ook vast je mobieltje uit..of laat ‘m eens thuis 😉

Na afloop: Plan als het kan, het eerste uur helemaal niets na de massage zodat je optimaal kunt nagenieten. Drink ook voldoende water of kruidenthee na je sessie, zodat je de losgemasseerde afvalstoffen je lichaam uit kunt laten stromen. Wie weet heb je wel zin om ergens lekker op een terrasje te zitten met een fijn boek om op die manier lekker na te genieten 🙂